Docent over Limón

Ariënne Zwijnenburg

‘Toen ik als achttienjarige naar de Rotterdamse Dansacademie ging, had ik nog nooit een les moderne dans gehad. In het eerste jaar kregen we alleen modern Europees. Dat vond ik wel fijn, maar voor mij kwam de grote ‘eye-opener’ met de lessen ‘Limón-based’ van Louise Frank, die me liet voelen wat dansen van binnenuit is. Voor het eerst leerde ik hoe je de vorm inhoud kunt geven.

Na de opleiding heb ik mij in New York verder verdiept in de Limón-techniek. Dit is de stijl waarin ik mij het best kan vinden en waarop mijn lessen gebaseerd zijn. Veranderingen daarin ontstaan op grond van mijn eigen smaak en inspiratie. Ik geef mezelf de vrijheid om bewegingsmateriaal dat ik zelf verzin, te gebruiken, ook al weet ik dat het verder af komt te staan van de Limón-stijl. Bepaalde gestileerde armgebaren, bijvoorbeeld die met gespannen handen, vind ik minder mooi. Ik kies ervoor die in mijn lessen zelden te gebruiken. Ik denk dat je het sterkst bent als je lesgeeft in datgene waar je eigen kracht en passie ligt, maar ik ben me er ook van bewust dat je ervoor moet voor waken te eenzijdig te worden en alleen maar te doceren waar je goed in bent. De uitgangspunten voor een les in Limónstijl (‘fall-recovery’, ‘suspension’/gebruik van gewicht) liggen vast, maar hoe de docent een les vormgeeft is zijn of haar eigen keuze. Ik heb van veel verschillende Limón-docenten les gehad, en van iedereen was het bewegingsmateriaal anders, al was duidelijk dat docenten die net uit de Limón-company kwamen meer uit het repertoire van Limón putten en minder uit hun eigen lijf. Ik geniet van de organische bewegingen in Limón, de ‘flow’, het gebruik van energie en gewicht, ruimte en dynamiek, het gevoel een dansend MENS te zijn. Voor mij is het heel bijzonder dat ik in het Danscentrum de kans heb cursisten de filosofie achter de Limón-techniek te laten ervaren.’